Data jsou novodobé zlato (v angličtině Data is the new oil) a kdo je umí využít, má náskok. Ne nadarmo jsou v první pětce nejhodnotnějších firem světa ty, které mají svůj business založený na datech.
zdroj: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_public_corporations by_market_capitalization#2000
že se v datech opravdu skrývají poklady a že vyhrává ten, kdo je dokáže "vytěžit". Ono totiž nestačí jen mít data. My se na data díváme v následujících oblastech:
Bez dat nejsou koláče. Ale aby bylo z čeho péct, je potřeba data správně sebrat. Z webu, mobilních aplikací, e‑mailingových nástrojů, transakcí z ERP systémů apod. Je potřeba sbírat správná data na správných místech, abyste se na rozhodnutí, která na základě nich budete dělat, mohli spolehnout. Nedílnou součástí je i podrobná dokumentace, aby všichni zúčastnění věděli, s čím pracují. Nesmíme zapomenout ani na respektování souhlasů uživatelů se sběrem jejich dat (GDPR, cookie consent apod.).
Mít data je jedna věc, ale mít čistá a využitelná data je věc druhá. Špatně nasazené měření vám může dokonce uškodit. Když nebudete data validovat už při jejich vstupu, tak pak můžete zjistit, že je nemůžete použít nebo vás jejich použití stojí nemalé prostředky (schválně se podívejte, jak máte v databázích zadané takové věci jako je město, pohlaví zákazníků nebo kolik máte využitelných telefonních čísel nebo e‑mailů). Zajímavou oblastí je samotná identifikace zákazníků na různých platformách, zařízeních nebo informačních systémech a jejich propojení.
Aby byla data využitelná v široké míře, je potřeba je spojit dohromady (a např. integrovat různé datové sklady / systémy). Získáte tím komplexní pohled na zákazníky, jejich chování, návaznosti akcí apod. Když k tomu dokážete připojit i další datové zdroje, kde lze hledat souvislosti (např. návaznost prodejů na počasí nebo jiné externí vlivy), máte hned lepší možnosti. Zde se napočítávají další modely pro následné akce: např. RFM (Recency - Frequency - Monetary), CLV (Customer Lifetime Value), atribuční modely, provádí se různá klasifikační magie, nápočty doporučovacích algoritmů apod. Do hry vstupuje i strojové učení nebo umělá inteligence.
Doteď máme pouze data v různých datových skladech, ale ještě je nikdo pořádně neviděl. Je potřeba je vizualizovat. Ale tak, abychom jim rozuměli, dívali se na ně správně, chápali vztahy mezi nimi a neutopili se v nekonečných a nic neříkajících reportech. Typicky zde navrhujeme, jak mají vypadat dashboardy, jaká KPI máme sledovat a co vlastně znamenají jednotlivé hodnoty nebo trendy. Součástí je i systém varování, když se někde nějaká metrika pohne neočekávaným způsobem.
V reportech se dají najít opravdové poklady. Hledání souvislostí, anomálií, predikcí - to je práce pro naše datové analytiky. Analýza stavu, pojmenování hypotéz, proč něco nefunguje, jak by mělo a návrh kroků, které je vhodné vyzkoušet (např. v podobě A/B testu), je přesně jejich hobby.
Kruh se uzavírá okamžikem, kdy dokážeme sebraná data využít k nějaké akci. Např. když
na jejich základě uděláme A/B test, odešleme cílenou kampaň, upravíme průchod webem nebo mobilní aplikací, změníme firemní procesy, upravíme parametry věrnostního klubu apod.
Bezpečnost online dat je klíčovou součástí dnešní digitální doby. Každý den využíváme internet a online služby k tomu, abychom sdíleli, ukládali a zpracovávali osobní i firemní informace. Dodržování bezpečnostních opatření při práci s daty je nezbytné z několika důvodů. Prvním je ochrana osobních údajů a soukromí. Když data padnou do špatných rukou, může to mít vážné důsledky, včetně krádeže identity, finančních ztrát nebo zneužití osobních informací. Druhým důležitým aspektem je ochrana firemních údajů a duševního vlastnictví. Nebezpečí datových úniků může způsobit škody firmám a ztrátu důvěry zákazníků.
Pochopit data a správně s nimi pracovat má klíčový význam, protože nám umožňuje získat cenné poznatky, rozhodovat se na základě faktů a efektivněji komunikovat. Analyzováním dat můžeme objevit vzory, predikovat trendy a zlepšit procesy. Správné zacházení s daty také zahrnuje dodržování právních předpisů o ochraně osobních údajů a etických norem. Pochopení a řádné zacházení s online daty je klíčem k úspěšnému využití digitálního prostředí a ochraně soukromí.
Datová maturita (tady ve smyslu "vyspělost") je proces, kterým provádíme naše klienty, aby z dat dokázali opravdu vytěžit to pomyslné zlato. Zaujal vás náš koncept? Rádi si o tom s vámi popovídáme. Neváhejte nás kontaktovat!
Nabízíme komplexní služby z oblasti e‑mail marketingu, webové a mobilní analytiky, datové analytiky a Customer Data Platform.
Sledujte náš kalendář akcí, kde se s námi můžete setkat osobně. Účastníme se jich ať už v roli přednášejících nebo jako běžní návštěvníci. Přijďte si s námi popovídat o tématech, která vás zajímají.
Tak se nám ozvěte pomocí kontaktního formuláře níže a nabídku vám připravíme na míru.