V minulém článku jsme se zaměřili na to, jaké jsou přínosy využití Customer Data Platform (ve finančním sektoru). Nyní se zaměříme na to, jak postupovat, pokud už víte, že CDP do firmy chcete.
Když se ve firmě rozhodnete, že chcete implementovat CDP, jako první krok budete hledat dodavatele. To ale může být chyba. Začít se musí od píky - tedy uvnitř firmy.
Než se začnete poohlížet po dodavateli, je potřeba zjistit aktuální stav připravenosti firmy na CDP, stanovit si plán a cíle. Tento proces může trvat i dlouhé měsíce před tím, než začnete řešit otázku “S kým do toho půjdeme?”.
Pokud nechcete skončit s “cédépéčkem z wishe”, musíte si udělat pořádný průzkum a to ideálně s partnerem, který se v tomto odvětví už nějakou dobu pohybuje a má hands on zkušenosti s více nástroji. My vám s tím rádi pomůžeme. Na trhu se totiž nabízí okolo 300 řešení a pokud bychom počítali i ta, která pokrývají jen některé funkce, bude jich ještě víc.
Není totiž CDP jako CDP. Při výběru dodavatele je třeba zohlednit, jaké funkce od CDP očekáváte. Chcete kompletní proces Data → Decision → Delivery, nebo potřebujete doplnit jen nějakou jeho část? A jak bude Customer Data Platform zahrnuto do celkové IT architektury?
Některé takzvané CDP platformy umí jen malou část z celkového možného balíčku k naplnění snů všech markeťáků. I tak ale někteří vyhledávají tyto úzce zaměřené systémy, protože se jim vyplatí je integrovat do již fungující IT struktury.
Modře označený řádek zahrnuje nejkomplexnější nástroje, díky kterým se významně zjednoduší datová infrastruktura společnosti. Patří sem i Bloomreach a Meiro, se kterými pracují naši CDP konzultanti.
Šedě označené nazýváme “CDP z wishe”, protože umí jen část funkcí, i to se ale může někdy hodit, pokud máte ostatní části tabulky vyřešené jinými systémy. Je to však výrazně komplikovanější řešení a hrozí zde vyšší chybovost.
Typicky vznikly jako nástroje pro správu značkovacích kódů (tag management) nebo webovou analytiku. Tento typ CDP systémů se zaměřuje na shromažďování dat z různých zdrojů, jejich propojení s konkrétními zákaznickými identitami a následné ukládání do databáze. Ale tím už jejich práce obvykle končí a nebudou doručovat sdělení zákazníkům. Bez integrace s jinými systémy jsou vám tedy k ničemu.
Hlavní funkce:
Analytická CDP přidávají k funkcím běžných Data CDP i pokročilé analytické nástroje. K zákaznickým profilům také mapují chování na webu či další interakce s marketingovými sděleními. Tyto systémy umožňují nejen segmentaci zákazníků, ale také využití strojového učení, prediktivního modelování nebo atribuce příjmů.
Hlavní funkce:
Díky těmto funkcím mohou firmy lépe pochopit své zákazníky a předvídat jejich budoucí chování, což umožňuje efektivnější marketingové kampaně a vyšší návratnost investic.
Kampaňové CDP kombinují správu dat, analytiku a možnost definovat různé způsoby oslovení zákazníků (tzv. customer treatments). Na rozdíl od běžné segmentace umožňují personalizaci obsahu pro jednotlivé zákazníky v rámci daného segmentu.
Hlavní funkce:
Pozor! Tento typ CDP nedoručuje kampaně. Umí je koordinovat a předává data do jiných systémů určených k doručení sdělení.
Za nás nejlepší volba, po napojení na datové zdroje pak obsáhne celý proces. Kromě shromažďování a analýzy dat a personalizovaných kampaní také zajišťují samotné doručování zpráv zákazníkům. Tyto systémy umožňují přímou komunikaci prostřednictvím různých kanálů. Platformy v této kategorii často vznikly jako nástroje pro doručování obsahu (např. email marketingové platformy) a později se rozšířily o CDP funkcionality.
Hlavní funkce:
CRM je typicky databáze klientů, ale nedělá kompletní profil. V dnešní době už zde fungují i základní prvky komunikace - pošle e-mail apod.
CRM bohužel vůbec neřeší identifikaci kontaktu online - nepřidruží akci k profilu klienta, neudělá personalizované prvky na webu, nedoručí na Google Ads nebo Facebook kampaně. Nejedná se o omnichannel komunikaci.
Bloomreach
Je sice komplikovanější do něj dostat data, ale má zase promakanou omnichannel komunikaci. Zvládne s ním pracovat i šikovný markeťák, má to však své limity.
Meiro
Vyhodou Meira je jednodušší integrace na datové zdroje a aktuálně se rychle posouvá i v exekuční části CDP. Pracovat s ním zvládnou spíš specializovaní konzultanti a partneři Meiro, jako jsme právě my.
Příprava na implementaci CDP a výběr správného dodavatele je náročný a dlouhý proces a s ohledem na velikost organizace a komplikovanost aktuálního IT ekosystému může trvat i 6 měsíců. Ujistěte se také, že máte dostatečně kvalitní data, která vás pomocí správně připravených kampaní dovedou ke splnění stanovených cílů. Nepouštějte se do toho sami a přizvěte si na pomoc zkušeného partnera.
Pomáháme společnostem všech velikostí a z různých odvětví využívat CDP k dosažení svých obchodních cílů. Rádi pomůžeme i vám.