Customer Data Platform vytvoří jednotný profil klienta na základě vstupů z různých systémů a následně dokáže dle vytvořených scénářů doručit personalizovaný multichannel obsah v reálném čase.
Komplexita systémů
Core banking vs. Front office
CRM
Call center
Marketing automation
Public web
Internet / mobile banking
Reklamní systémy
Historická zátěž
Identita zákazníka
Zákazníci se pohybují online, ale i offline. Často mají několik účtů (osobní, firemní, rodinný). Někdy přijdou na web přihlášeni, jindy nepřihlášeni. Navíc přicházejí z různých zařízení (počítač, tablet, telefon). Všechny tyto nástrahy dokáže CDP překonat a vytvořit jednotný profil zákazníka.
Profil zákazníka
Profil zákazníka obsahuje kompletní informace napříč firmou (i dceřinými společnostmi).
Z dostupných informací vychází doporučení na nejlepší nabídku, nejlepší kanál pro oslovení a nejlepší čas oslovení v daném kanále.
Klíčové funkce CDP ve finančním sektoru
consent management
identita a jednotný profil zákazníka
omnichannel přístup
real-time interakce
integrace & rozšiřitelnost
security & compliance & governance
Pain point 1: Správná segmentace a personalizace
Správná segmentace a personalizace je v bankovnictví zásadní. Není možné nabídnout půjčku zákazníkovi, kterému následně nebude schválena.
Řešení:
Personalizace v reálném čase CDP umožňuje bezpečně personalizovat komunikaci se zákazníkem v reálném čase, aniž by byla ohrožena bezpečnost nebo compliance. Například personalizované nabídky založené na historickém chování klienta.
Pain point 2: Přísnější pravidla v bankovnictví
Regulace ochrany osobních údajů Bankovní instituce se musí řídit nejen GDPR, ale i dalšími specifickými předpisy jako jsou například AML, DORA, NIS2, PSD2, apod.
Bezpečnost dat a prevence podvodů Kyberbezpečnost musí být na nejvyšší úrovni.
Řešení:
Centralizace a řízení přístupů CDP umožňuje centralizovat data z různých systémů, což usnadňuje kontrolu přístupů a auditní sledování, kdo, kdy a proč data využil.
Souhlas a preference uživatelů Integrované nástroje pro správu souhlasů pomáhají zajistit, že data jsou zpracovávána v souladu s požadavky klientů a legislativou (např. opt‑in/opt‑out v marketingu).
Segmentace a bezpečné sdílení dat CDP dokáže vytvořit přesné segmenty dat bez odhalení citlivých údajů a umožnit bezpečné využití pro marketing nebo analytiku, aniž by bylo narušeno soukromí klienta.
Automatizace reportingu a compliance CDP může generovat reporty a záznamy pro regulátory, což usnadňuje splnění požadavků na transparentnost a auditovatelnost.
Data Governance a šifrování CDP integruje pokročilé datové governance nástroje, které zajišťují šifrování, ochranu a správu životního cyklu dat v souladu s právními požadavky.
Use case: sběr leadů na webu
Customer Data Platform může klientovi nabídnout hypotéku včetně předschválených limitů, výběru komunikačních cest a personalizace textů.
Na co si dát pozor při výběru CDP
architektura (composable vs. monolith) - je důležité, abyste nemuseli každou chvíli exportovat např. všechny předpočítané limity pro všechny zákazníky do CDP - to by se vám dost prodražilo.
bezpečnost a compliance (např. i výběr platformy / cloudu). Pozor např. i na takové detaily, jako je jakým bezpečnostním mechanismem je zabezpečené API, aby se nestalo, že sice budete mít CDP, ale nebude si moct “sáhnout” na vaše data.
Na co nezapomenout
Dobře rozmyslet formu integrace na celý campaign management proces.
Nepodcenit vztah CDP a DWH.
Výběr CDP nabízejícího odpovídající provozní a bezpečnostní procesy.
Integrace do prostředí s plnou návazností na procesy vč. dokumentací, incidentů apod.
CDP nemá dnes jasné místo v bankovní architektuře. Často zůstává v online marketingové ohrádce a to je škoda.
Závěrem
Jednotný 360° profil zákazníka a pokročilá no‑code segmentace sníží o desítky procent náklady na reklamu (ROAS), akvizici nových zákazníků (CAC) a poskytne vám konkurenční výhodu díky personalizovaným marketingovým kampaním.
CDP umí sjednotit datová sila a díky tomu podporuje dodržování předpisů o ochraně osobních údajů a snižuje tak obavy o soukromí.