CDP ve finančním sektoru

Customer data platform, aneb jak propojit data do jednoho pohledu a použít je. Jaká  jsou specifika pro finanční instituce?

V tomto článku se dočtete:

Co je cílem využití CDP?

Cíl je jasný, získat více konverzí. Ale jak ho dosáhnout?

  • Vylepšit uživatelský zážitek
  • Zjednodušit akvizici nových klientů
  • Zvýšit retenci zákazníků

K dosažení těchto cílů musíte uživateli doručit

  • správný obsah
  • ve správný čas
  • na správné zařízení

K tomu vám pomůže právě Customer Data Platform.

Co je Customer Data Platform?

Customer Data Platform vytvoří jednotný profil klienta na základě vstupů z různých systémů a následně dokáže dle vytvořených scénářů doručit personalizovaný multichannel obsah v reálném čase.

 Komplexita systémů

  • Core banking vs. Front office
  • CRM
  • Call center
  • Marketing automation
  • Public web
  • Internet / mobile banking
  • Reklamní systémy
  • Historická zátěž

Identita zákazníka

Zákazníci se pohybují online, ale i offline. Často mají několik účtů (osobní, firemní, rodinný). Někdy přijdou na web přihlášeni, jindy nepřihlášeni. Navíc přicházejí z různých zařízení (počítač, tablet, telefon). Všechny tyto nástrahy dokáže CDP překonat a vytvořit jednotný profil zákazníka.

Profil zákazníka

Profil zákazníka obsahuje kompletní informace napříč firmou (i dceřinými společnostmi).

  • socio-demografické údaje
  • nasmlouvané služby
  • historie využívání služeb
  • interakce na všech možných kanálech
  • scoring

Omnichannel komunikace

  1. Automatizované digitální platformy
    Zobrazování personalizovaných reklamních sdělení  v digitálních komunikačních kanálech.
  • Public web (pop up formuláře, bannery)
  • Internet / mobile banking (bannery)
  • Push notifikace (web / mobil)
  • In-app notifikace
  • E-mail
  • SMS
  • WhatsApp / Messenger
  • Reklamní platformy (sociální sítě, vyhledávání, bannery)
  1. Osobní komunikace
  • Příprava na jednání pro osobního bankéře
  • Notifikace do call centra
  • Notifikace pro odeslání papírové korespondence

Z dostupných informací vychází doporučení na nejlepší nabídku, nejlepší kanál pro oslovení a nejlepší čas oslovení v daném kanále.

Klíčové funkce CDP ve finančním sektoru

  • consent management
  • identita a jednotný profil zákazníka
  • omnichannel přístup
  • real-time interakce
  • integrace & rozšiřitelnost
  • security & compliance & governance

Pain point 1: Správná segmentace a personalizace

Správná segmentace a personalizace je v bankovnictví zásadní. Není možné nabídnout půjčku zákazníkovi, kterému následně nebude schválena.

Řešení:

  • Personalizace v reálném čase
    CDP umožňuje bezpečně personalizovat komunikaci se zákazníkem v reálném čase, aniž by byla ohrožena bezpečnost nebo compliance. Například personalizované nabídky založené na historickém chování klienta.

Pain point 2: Přísnější pravidla v bankovnictví

  • Regulace ochrany osobních údajů
    Bankovní instituce se musí řídit nejen GDPR, ale i dalšími specifickými předpisy jako jsou například AML, DORA, NIS2, PSD2, apod.
  • Bezpečnost dat a prevence podvodů
    Kyberbezpečnost musí být na nejvyšší úrovni.

Řešení:

  • Centralizace a řízení přístupů
    CDP umožňuje centralizovat data z různých systémů, což usnadňuje kontrolu přístupů a auditní sledování, kdo, kdy a proč data využil.
  • Souhlas a preference uživatelů
    Integrované nástroje pro správu souhlasů pomáhají zajistit, že data jsou zpracovávána v souladu s požadavky klientů a legislativou (např. opt‑in/opt‑out v marketingu).
  • Segmentace a bezpečné sdílení dat
    CDP dokáže vytvořit přesné segmenty dat bez odhalení citlivých údajů a umožnit bezpečné využití pro marketing nebo analytiku, aniž by bylo narušeno soukromí klienta.
  • Automatizace reportingu a compliance
    CDP může generovat reporty a záznamy pro regulátory, což usnadňuje splnění požadavků na transparentnost a auditovatelnost.
  • Data Governance a šifrování
    CDP integruje pokročilé datové governance nástroje, které zajišťují šifrování, ochranu a správu životního cyklu dat v souladu s právními požadavky.

Use case: sběr leadů na webu

Customer Data Platform může klientovi nabídnout hypotéku včetně předschválených limitů, výběru komunikačních cest a personalizace textů.

Na co si dát pozor při výběru CDP

  • architektura (composable vs. monolith) - je důležité, abyste nemuseli každou chvíli exportovat např. všechny předpočítané limity pro všechny zákazníky do CDP - to by se vám dost prodražilo
  • bezpečnost a compliance (např. i výběr platformy / cloudu). Pozor např. i na takové detaily, jako je jakým bezpečnostním mechanismem je zabezpečené API, aby se nestalo, že sice budete mít CDP, ale nebude si moct “sáhnout” na vaše data

Na co nezapomenout

  • Dobře rozmyslet formu integrace na celý campaign management proces.
  • Nepodcenit vztah CDP a DWH.
  • Výběr CDP nabízejícího odpovídající provozní a bezpečnostní procesy.
  • Integrace do prostředí s plnou návazností na procesy
    vč. dokumentací, incidentů apod.

CDP nemá dnes jasné místo v bankovní architektuře. Často zůstává v online marketingové ohrádce a to je škoda.

Závěrem

Jednotný 360° profil zákazníka a pokročilá no‑code segmentace sníží o desítky procent náklady na reklamu (ROAS), akvizici nových zákazníků (CAC) a poskytne vám konkurenční výhodu díky personalizovaným marketingovým kampaním.

CDP umí sjednotit datová sila a díky tomu podporuje dodržování předpisů o ochraně osobních údajů a snižuje tak obavy o soukromí.

Zvažujete využití CDP ve vaší firmě?

Kontaktujte nás a zjistěte, jak vám můžeme pomoci. Nebo si přečtěte naše další články o Customer Data Platform!

Přečti si taky