Sušenky vám každý web cpe horem dolem. Ale co to vlastně je? A v čem je rok 2024 pro cookies převratný?
Soubory cookie jsou malé kusy kódu, které si webové stránky ukládají do vašeho prohlížeče. Poprvé se na scéně objevily v roce 1994 a od té doby hrají v digitálním marketingu zásadní roli. Jenže jejich čas se, zdá se, nachýlil.
Rozlišujeme cookies první a třetí strany. Cookies první strany se používají se k vylepšení uživatelského zážitku na konkrétních webových stránkách a pouze na nich. Pamatují si preference uživatele specifické pro danou stránku - volbu jazyka, přihlášení, obsah košíku, atd. To jsou sušenky, které nikomu nevadí.
A pak tu máme cookies třetích stran, které vzbuzují kontroverze a rozdmýchávají vášně. Opět mohou sloužit k bohulibému účelu a.k.a. lepšímu uživatelskému zážitku. Např. k zapamatování loginu v rámci vícero webů jedné firmy, běžících na různých URL(single sign-on, SSO), anebo k mapování customer journey a analýze uživatelského chování.
Jenže tyto tzv. 3rd party cookies jsou také důvodem, proč vídáte až neuvěřitelně přesně cílené reklamy na produkty a služby, které jste si nedávno prohlíželi. Jinými slovy, tyhle sušenky třetích stran se používají ke sledování vaší aktivity na Internetu.
Když se to dotáhne do extrému, z dat, které o sobě uživatelé zanechávají v online prostoru lze vytvořit velmi detailní profily. Kromě dat o zájmech může takový profil obsahovat i velmi osobní údaje, jako je pohlaví, sexuální orientace, náboženské vyznání nebo politická příslušnost, resp. náklonost. A takové databáze se pak prodávají dalším subjektům.
Úplně v pořádku to není. Popsaný způsob získávání informací o uživatelích a následné nakládání s nimi vyvolává oprávněné obavy o soukromí. Proto některé webové prohlížeče a regulační orgány začaly přijímat opatření na omezení využívání cookies třetích stran.
Evropská unie zavedla nařízení GDPR, které stanovuje přísné požadavky na ochranu osobních údajů. Apple a Mozilla ve svých prohlížečích cookies třetích stran již nějaký ten pátek blokují (s možnými výjimkami) a poskytují uživatelům větší kontrolu nad tím, jak je s jejich daty nakládáno.
No a pak je tu Google. Ten se ohledně (plošného) zákazu "sledovacích cookies" rozhoupal až teď. Ale právě postoj a řešení Google je pro celé odvětví digitálního marketingu zásadní - se svým prohlížečem Chrome má 65% podíl na trhu. Jaké řešení zvolil, a jaký dopad to bude mít, si povíme příště.
Cookies nekončí a z webu nezmizí. Ale zásadně se mění způsob jejich využití. Zdá se, že se vracíme zpět k původnímu účelu cookies - zapamatovat si stavové informace webu a zlepšit tak uživatelský zážitek při procházení webových stránek. S blokováním cookies třetích stran se změní způsob cílení reklamy a (snad) zlepší ochrana soukromí uživatelů na Internetu. Držte si klobouky, tohle bude ještě zajímavé.