Vzestup a pád cookies

Sušenky vám každý web cpe horem dolem. Ale co to vlastně je? A v čem je rok 2024 pro cookies převratný?

Soubory cookie jsou malé kusy kódu, které si webové stránky ukládají do vašeho prohlížeče. Poprvé se na scéně objevily v roce 1994 a od té doby hrají v digitálním marketingu zásadní roli. Jenže jejich čas se, zdá se, nachýlil.

Dobré a "zkažené" sušenky 🍪

Rozlišujeme cookies první a třetí strany. Cookies první strany se používají se k vylepšení uživatelského zážitku na konkrétních webových stránkách a pouze na nich. Pamatují si preference uživatele specifické pro danou stránku - volbu jazyka, přihlášení, obsah košíku, atd. To jsou sušenky, které nikomu nevadí.

A pak tu máme cookies třetích stran, které vzbuzují kontroverze a rozdmýchávají vášně. Opět mohou sloužit k bohulibému účelu a.k.a. lepšímu uživatelskému zážitku. Např. k zapamatování loginu v rámci vícero webů jedné firmy, běžících na různých URL(single sign-on, SSO), anebo k mapování customer journey a analýze uživatelského chování.

Jenže tyto tzv. 3rd party cookies jsou také důvodem, proč vídáte až neuvěřitelně přesně cílené reklamy na produkty a služby, které jste si nedávno prohlíželi. Jinými slovy, tyhle sušenky třetích stran se používají ke sledování vaší aktivity na Internetu.

Když se to dotáhne do extrému, z dat, které o sobě uživatelé zanechávají v online prostoru lze vytvořit velmi detailní profily. Kromě dat o zájmech může takový profil obsahovat i velmi osobní údaje, jako je pohlaví, sexuální orientace, náboženské vyznání nebo politická příslušnost, resp. náklonost. A takové databáze se pak prodávají dalším subjektům.

Je to v pořádku? 🔍

Úplně v pořádku to není. Popsaný způsob získávání informací o uživatelích a následné nakládání s nimi vyvolává oprávněné obavy o soukromí. Proto některé webové prohlížeče a regulační orgány začaly přijímat opatření na omezení využívání cookies třetích stran.

Evropská unie zavedla nařízení GDPR, které stanovuje přísné požadavky na ochranu osobních údajů. Apple a Mozilla ve svých prohlížečích cookies třetích stran již nějaký ten pátek blokují (s možnými výjimkami) a poskytují uživatelům větší kontrolu nad tím, jak je s jejich daty nakládáno.

No a pak je tu Google. Ten se ohledně (plošného) zákazu "sledovacích cookies" rozhoupal až teď. Ale právě postoj a řešení Google je pro celé odvětví digitálního marketingu zásadní - se svým prohlížečem Chrome má 65% podíl na trhu. Jaké řešení zvolil, a jaký dopad to bude mít, si povíme příště.

No more cookies?

Cookies nekončí a z webu nezmizí. Ale zásadně se mění způsob jejich využití. Zdá se, že se vracíme zpět k původnímu účelu cookies - zapamatovat si stavové informace webu a zlepšit tak uživatelský zážitek při procházení webových stránek. S blokováním cookies třetích stran se změní způsob cílení reklamy a (snad) zlepší ochrana soukromí uživatelů na Internetu. Držte si klobouky, tohle bude ještě zajímavé.

Chci se s vámi spojit

ODESLAT
Děkujeme za Vaši zprávu. Co nejdříve Vás budeme kontaktovat.
Nastala chyba při vyplňování formuláře. Zkuste jej vyplnit znovu, nebo se nám ozvěte přímo uvedený email.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Přečti si taky