Tohle je čtvrtý díl našeho seriálu o e‑mail marketingu. V minulém díle jsme se věnovali vzhledu a typografii. Co si budeme povídat, jenom na prohlížení e‑mailů se vydělat nedá, je potřeba zákazníka přimět k nějaké akci. I tady se dá na spoustě věcí zapracovat. Začneme tím, kolik CTA (Call‑To‑Action neboli tlačítek, odkazů apod.) prvků v e‑mailu najdeme. Ideální je samozřejmě jen jeden - ten, na který cílíte - ale to už chce opravdu dobře mířit. Obvyklejší je mít v e‑mailu více CTA prvků, ale nic se nesmí přehánět. Méně je někdy více - viz úžasná přednáška The paradox of choice od Barryho Schwartze.
Např. hodně kontroverzní je samotné menu. Má cenu ho v newsletteru mít? A nahoře nebo dole? Když si to tak vezmete, tak pokud je menu nahoře a zákazník na něj klikne ještě dřív, než dočetl obsah newsletteru, tak vlastně odešel moc brzo a technicky nebylo potřeba mu žádný obsah posílat.
Na druhou stranu, co když někdo přečte celý newsletter a nic ho nezaujme a na konci není ani žádné další “záchranné” CTA, které by ho aspoň přivedlo na web? Pak musí scrollovat úplně nahoru a tam hledat případně menu. Takže za mě nejlepší je menu nahoře nemít vůbec a na konec newsletteru umístit vhodný rozcestník pro nezaujaté - ale chce to pochopitelně otestovat na vašich vlastních kampaních.
Zase nezapomeňte na mobilní uživatele - ti nemají ten komfort, že by se jim po najetí myší na oblast, kde by mohl být odkaz, změnil kurzor ze šipky na ručičku, takže musí poznat na první dobrou, kam mají kliknout. Jejich klikacím zařízením je prst - a ten je velký, takže dělat klikatelné cokoliv menšího než cca 44x44 bodů je zase komplikace (sáhněte si do svědomí, kolik odkazů typu “klikněte zde” nebo ještě hůře “kliknite tu” v newsletterech máte).
Když už v tom kontrolování jste, nezapomeňte na kontrolu měření - je sice hezké, že URL funguje, ale když nevíte, kdo a kam klikal (popř. neklikl vůbec), tak nemáte, jak zlepšovat výsledky. Pro jistotu se podívejte i na to, jestli vámi používané měřící aplikace náhodou nejsou na blacklistu. Většina známých zkracovačů URL totiž je.
✔️ Máte počet CTA rozumný?
✔️ Máte klikací i nadpisy?
✔️ Máte klikací i obrázky?
✔️ Jsou CTA jasně vidět na první pohled?
✔️ Jsou CTA vidět i bez načtených obrázků?
✔️ Jsou CTA prvky dostatečně veliké (aspoň 44x44px)?
✔️ Fungují vám všechny URL adresy?
✔️ Nepoužíváte “škodlivé” zkracovače URL? (http://www.surbl.org/tld)
✔️ Máte v pořádku reputaci vašich trackerů? (http://uribl.com)
✔️ Máte správný odkaz na on‑line verzi newsletteru?
✔️ Máte správně nasazené trackovací kódy?
Pomohl vám čtvrtý díl našeho seriálu? Bylo vám to všechno jasné a hravě jste si všechny body zkontrolovali nebo máte nějaké dotazy? Budeme rádi, když nám dáte vědět, třeba na e‑mailu: pavel.pola@etnetera.cz
V následujícím dílu budeme probírat HTML kód a přístupnost - protože i to, jak je to udělané uvnitř, má na výsledky nemalý vliv.