Oslovení v newsletteru - HOW TO

Jak získat data pro oslovení v e-mailech, jaká technická řešení použít a na co si dát pozor při práci s daty? V druhé části článku na téma oslovení se podíváme na praktická řešení výzev spojených s personalizací e-mailingu.

Téma oslovení v e-mailu jsme naťukli v minulém článku. Pokud jste jej nečetli, doporučujeme jím začít. Personalizace e-mailů má velký smysl a může vám pomoct zvýšit open rate a získat spokojenější a loajálnější zákazníky. Takže jak na to? 

Jak získat data pro oslovení?

Abyste někoho mohli pozdravit jménem, přirozeně nejprve musíte znát jeho jméno. Je několik způsobů, odkud získat data pro personalizaci:

Přihlašovací formulář

Prvním místem pro získání oslovení je přímo formulář pro přihlášení k newsletteru. Kromě kolonky pro e-mailovou adresu tam můžete zobrazit i pole pro zadání dalších detailů, jako jméno, příjmení, pohlaví a různé preference. My tuhle možnost většinou nedoporučujeme, pokud pro to nemáte vážný důvod. Každé pole navíc v přihlašovacím formuláři totiž činí takový formulář složitějším, méně přehledným a uživatelsky méně přístupným. To se podle různých průzkumů nepříznivě projevuje v ochotě uživatele formulář dokončit a odeslat. Pokud ve formuláři tyto kolonky chcete za každou cenu mít, nechte je alespoň volitelné.

Preferenční centrum

Pokud Vám adresát potvrdí double-opt in, můžete mu poslat welcome e-mail. V něm zákazníka uvítáte, poděkujete mu za důvěru a sdělíte základní informace o tom, co bude následovat. Součástí welcome e-mailu může být i odkaz na preferenční centrum s pobídkou pro jeho vyplnění. To je druhý bod pro získání dat pro oslovení: obohacování uživatelského profilu. V preferenčním centru si adresát případně může i nadefinovat kompletní oslovení sám. Pak ale pozor, někteří šprýmaři si mohou zvolit oslovení sprosté nebo jinak nevhodné. Použití takového oslovení v oficiální komunikaci bychom určitě nedoporučili, takže zde by byla na místě nějaká forma kontroly.

Objednávka

A do třetice, když k Vám adresát přišel jako zákazník z e-shopu, můžete získat data z objednávky na základě oprávněného zájmu. Samozřejmě pouze tehdy, když Vám to zákazník v procesu objednávky nezakázal.

Technické řešení

Některé české e-mailingové systémy a CRM disponují více či méně sofistikovanými vestavěnými nástroji pro vytvoření oslovení. Některé používají šablonovací jazyk pro dynamické skloňování čehokoliv přímo v šabloně, jiné vyžadují vytvoření oslovení předem, jednorázově, v rámci práce se seznamem kontaktů. 

Pokud Váš nástroj tyto možnosti nemá, můžete si vytvořit oslovení v nějaké webové službě a importovat si hotový výsledek. Určitě si ale data před importem důkladně ručně zkontrolujte, protože tyto služby mají omezené možnosti a ve výstupu se pravděpodobně objeví hromada chyb.

Můžete si také vytvořit vlastní oslovovací systém, např. s použitím databáze existujících jmen a příjmení, kterou budete průběžně doplňovat. Základ takovéto databáze si můžete stáhnout na internetu.

Práce s daty

Základem pro vytvoření oslovení je kvalitní databáze. Taková, která má konzistentní formát a neobsahuje chyby. 

Nejčastější problémy, se kterými se potýkáme:

  • prohozené jméno a příjmení
  • chybějící jméno nebo příjmení
  • chybějící pohlaví
  • jméno a příjmení obojí dohromady vložené do kolonky jméno (nebo příjmení)
  • chyby ve jméně nebo příjmení (špatně napsané, např. chybí interpunkce)
  • celé jméno napsané velkým nebo naopak malým písmem
  • titul vložený do kolonky jméno nebo příjmení
  • různé poznámky (např. pan, syn nebo mladší, případně ml.) vložené do kolonky jména nebo příjmení
  • úplné nesmysly, např. e-mailová adresa místo jména

Řešením těchto problémů je samozřejmě pravidelná práce s databází. Ručnímu procházení a čištění se nevyhnete. U menších databází to můžete provádět sami, u větších se vyplatí najmout brigádníka nebo to zadat stážistovi. Některé problémy detekujete tak, že se ozve sám zákazník a požaduje nápravu. V takovém případě mu samozřejmě vždy vyhovte a můžete mu jako poděkování nabídnout třeba slevu.

Práce s databází adresátů je kontinuální, nikdy nekončící proces. Určitě se vyplatí vyhradit si na něj pravidelně čas a kontrolovat, leštit, opravovat. V rámci takovýchto kontrol jistě přijdete na další způsoby vytěžení vašich kontaktů, další možnosti personalizace nebo segmentace nebo i akvizice.

Co napsat závěrem? Buďte pečliví a autentičtí. Udržujte data aktuální, respektujte soukromí a preference čtenářů a vytvářejte oslovovací strategii, která zaručuje autenticitu a relevantnost vašich e-mailových newsletterů. Jestli se o tématu chcete dozvědět více nebo potřebujete vyřešit konkrétní problém, ozvěte se. Dáme řeč u kávy nebo čaje.

Rádi vám pomůžeme!
Jsme specialisti na e-mail marketing.

Nevíte si rady, jak na správné oslovení v e-mailu? Můžete nás kontaktovat na e‑mailu info@activate.cz a rádi vám poradíme!

Chci se s vámi spojit

ODESLAT
Děkujeme za Vaši zprávu. Co nejdříve Vás budeme kontaktovat.
Nastala chyba při vyplňování formuláře. Zkuste jej vyplnit znovu, nebo se nám ozvěte přímo uvedený email.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Přečti si taky