Seznam.cz na začátku roku uvedl do provozu novou generaci svého antispamového řešení. V čem je lepší a co to znamená pro odesílatele?
“Příprava nového scanneru trvala několik let a plné uvedení do provozu proběhlo v polovině ledna letošního roku. Díky asynchronně prováděným operacím přináší nové řešení značnou úsporu ve výkonu, a přitom je výrazně rychlejší – doba kontroly příchozí zprávy se zkrátila ze tří sekund na 200 milisekund. Nové metody strojového učení navíc slibují ještě efektivnější zachytávání spamu.” říká Štěpánka Lebedová, Principal product manager v Seznam.cz
Přechod na nové řešení se mohl projevit změnami v třídění zpráv do složek. Samozřejmě nadále platí obecná zásada:
Pokoušet se tato pravidla obejít vám způsobí více škody než užitku. Nový antispam navíc klade hlavní díl odpovědnosti za správné rozlišení zpráv na jejich odesílatele. Pokud se tedy vaše e‑maily začaly chovat jinak než dříve, důvodem může být právě tato změna, a je tedy nejvyšší čas provést v nastavení e‑mailingu jarní úklid.
Dosavadní antispam vznikl v době, kdy byla situace v e-mailingu zcela jiná než dnes. Jeho původní účel bylo zachytávat nebezpečné zprávy obsahující malware nebo phishing, třídění pošty na primární a hromadnou přišlo až později. Souhlasy se zasíláním obchodních sdělení se v té době nesbíraly a e-mailové schránky byly zahlceny nabídkami více či méně pochybného charakteru. Seznam.cz proto do Emailu před deseti lety přidal složku Hromadné, do které tyto zprávy začal třídit.
Antispam se pomocí strojového učení postupně zlepšoval v jejich rozpoznávání, bez ustálených zásad e-mailingu ale mohlo docházet k chybám.
Aby ve složce Hromadné nekončily důležité zprávy jako bankovní výpisy, smlouvy, faktury a důležitá oznámení, měl klasifikátor speciální pokyny pro zprávy z důležitých institucí. S rozvojem e‑mail marketingu postupně i tyto instituce začaly využívat e‑mail pro obchodní sdělení, díky dříve nastaveným výjimkám ale i tato sdělení často končila v doručené poště.
Nový antispam žádné podobné výjimky neumožňuje, podle zástupců Seznamu to totiž již není potřeba. S rozvojem e-mail marketingu se rozvíjela i dnes již všeobecně uznávaná pravidla pro posílání transakční a marketingové komunikace. Pro většinu odesílatelů představují zavedený standard, díky čemuž je klasifikace elektronické pošty přímočařejší a namísto správy neflexibilně nastavených výjimek, které jsou při neustále se zvyšujícím počtu příchozích zpráv dlouhodobě neudržitelné, se antispamové algoritmy mohou opět specializovat především na ochranu uživatelů před škodlivými zprávami.
Zrušením historických výjimek tedy Seznam nastavuje rovné podmínky pro všechny a posouvá uznávané best practices na úroveň standardu. Navíc se netají tím, že zásadní vliv na doručitelnost mají i reakce příjemců. O umístění do cílové složky tedy mohou ve sporných případech rozhodovat přímo uživatelé, respektive to, jak se zprávou naloží.
Pokud zaznamenáváte od ledna změny v doručitelnosti, je vhodný čas na revizi vaší e‑mailové strategie. Dodržování zásad správného e‑mailingu je nyní stěžejní k zachování dobré doručitelnosti. Na co se zaměřit?
Tip: Chcete mít přehled o doručitelnosti vašich kampaní? Sledujte jejich výkon v nástroji Feedback Loop od Seznamu a reagujte na změny v třídění e‑mailů včas.