V e-mailovém marketingu často narazíme na pojmy segmentace a profilování. Oba přístupy pomáhají lépe cílit kampaně a zvyšovat jejich efektivitu, ale každý z nich funguje trochu jinak. Jaký je mezi těmito metodami hlavní rozdíl a jaká pro ně platí pravidla? Pojďme se na to podívat podrobněji.
Pojem segmentace označuje rozdělení celku na více částí podle daného klíče. V e‑mailingové komunikaci to většinou znamená rozdělení databáze zákazníků na několik segmentů podle jednoho nebo více údajů. Pro jednoduchou segmentaci můžeme využít obecné údaje, které uvedl sám zákazník. Tedy například podle:
Díky segmentování můžeme posílat lépe zaměřené nabídky svým zákazníkům. Například dámám nabízet sortiment pro dámy nebo zákazníkům, kteří na e‑shopu koupili sekačku, posílat zboží z oblasti zahrádkaření.
Pojem “profilování” nám poprvé představilo nařízení GDPR. Pojďme se podívat, co nám tento dokument říká:
Kapitola I, Článek 4, část a) “Pro účely tohoto nařízení se rozumí „profilováním“ jakákoli forma automatizovaného zpracování osobních údajů spočívající v jejich použití k hodnocení některých osobních aspektů vztahujících se k fyzické osobě, zejména k rozboru nebo odhadu aspektů týkajících se jejího pracovního výkonu, ekonomické situace, zdravotního stavu, osobních preferencí, zájmů, spolehlivosti, chování, místa, kde se nachází, nebo pohybu.”
Profilování v e‑mailovém marketingu je pokročilé segmentování - automatizované vytvoření profilů, pod které lze zákazníky v databázi zařadit a přesně na ně cílit nabídku. Zde už pracujeme s údaji jako je:
Profilování vám umožňuje poměrně přesně cílit na potřeby zákazníka - dopočítávat doporučené produkty podle jeho pohybu na webu nebo jiných kanálech, nabízet mu příslušenství k již objednanému zboží ideálně v jeho oblíbených barvách, atd...
Posílat newslettery bez souhlasu? Někdy to jde, ale má to svá pravidla. GDPR rozlišuje, kdy si můžete dovolit oslovit zákazníky na základě oprávněného zájmu a kdy už potřebujete jejich jasné „ano“. A právě to rozhoduje, jestli můžete jen rozesílat obecné e‑maily, nebo si pohrát s personalizací a profilováním. Jaké jsou rozdíly?
GDPR umožňuje rozesílání newsletterů i bez výslovného souhlasu příjemce, pokud existuje oprávněný zájem. To se typicky týká stávajících zákazníků, kteří si v minulosti něco koupili nebo využili službu - podle toho předpokládáme, že mají zájem o další nabídky. Zároveň ale musí mít předem možnost se z odběru odhlásit. V newsletterech odesílaných na základě oprávněného zájmu není možné využít profilování. Jak to tedy může vypadat?
Ano, jde to – podíváme se blíže na checkbox „Nepřeji si zasílat obchodní sdělení“. Pokud chcete naplno využívat chytrý e‑mailing, potřebujete souhlasy svých zákazníků. A pokud se zároveň chcete vyhnout UX peklu a zachovat GDPR‑friendly přístup, můžete využít řešení připravené Pavlem Polou a právničkou Petrou Dolejšovou. Díky němu dáte zákazníkům možnost:
Pokud příjemce výslovně souhlasí se zasíláním newsletterů (tzv. opt‑in) – ať už v pop‑upu, na webu, pomocí GDPR‑friendly řešení nebo jinou cestou – máte vyhráno. Tento souhlas vám umožňuje nejen rozesílání newsletterů, ale i pokročilou personalizaci a profilování. Je však vaší povinností odběratele informovat, že k profilování dochází.
Ať už posíláte newslettery na základě oprávněného zájmu nebo pracujete se souhlasem, vždy je dobré vědět, co si můžete dovolit. GDPR sice nastavilo jasná pravidla, ale když je správně uchopíte, nebudou pro vás překážkou – naopak vám pomohou budovat důvěru a posílat e‑maily těm, kteří je opravdu chtějí číst. Takže ať už segmentujete, profilujete, nebo jen posíláte klasický newsletter, dělejte to chytře a v souladu s pravidly.
Doporučené čtivo:
https://www.petradolejsova.cz/blog/jak-na-e-mailing-pravne-spravne
https://www.petradolejsova.cz/blog/checkbox-kam-se-podivas