E-mailing patří k nejlepším nástrojům marketingu a může být snadné s ním začít. Jsou však věci, na které si musíte dát pozor, aby byl opravdu efektivní. Jaké hrozby na vás číhají a co se může stát, když jim nebudete věnovat dostatečnou pozornost?
Líbil se vám náš článek Proč dělat e‑mail marketing? Viděli jste zajímavou přednášku nebo podcast, jste nadšení a inspirovaní, chcete jít na věc a investovat do e‑mailingu? Začít to dělat správně a vydělat na tom konečně spoustu peněz?
Tak pozor, tady opatrně…
…když víte, jak na to!!! A když ne…
E-mailing je pouze jedním z mnoha nástrojů, který můžete použít, abyste uspěli ve svém snažení. Pokud ale nevíte, čeho přesně chcete dosáhnout, tak vám žádný nástroj nepomůže.
Bez jasné strategie nezjistíte, co máte posílat, na koho a kdy. Hrozí vám rozesílání nekonzistentních sdělení a ztráta důvěry zákazníků.
Udělejte si jasno v tom, co je vaším cílem. Chcete zvýšit prodeje, posílit povědomí o značce nebo nabídnout adresátům vzdělávací obsah? Jaké potřeby mu chcete uspokojit? Jakým tónem s adresátem hovořit?
Jakmile si na pomoc s e-mailingem pozvete agenturu (samozřejmě po důkladném výběru!) a rozhodnete se využít tuto studnici zkušeností s desetiletími akumulovaného know‑how, můžete tím katapultovat svůj business na úplně novou úroveň. Ovšem pouze za předpokladu, že se jim rozhodnete důvěřovat a budete poslouchat jejich rady.
Pokud se rozhodnete, že si to budete dále dělat po svém, přestože platíte špičkovým odborníkům, kteří vám radí něco jiného, přijdete o spoustu peněz úplně zbytečně.
Vaše kontakty jsou základním stavebním materiálem pro pevné základy vašeho e-mailingu.
S adresami, které jsou staré (nedejbože nakoupené!!!), odhlášené, neplatné, nedoručitelné nebo jsou to spamové pasti, se vám zřítí celá stavba na hlavu. Riskujete hromadné odhlašování adresátů, zhoršení doručitelnosti a následně i reputace. A samozřejmě naprosto zbytečnou ztrátu času i peněz.
Kontakty nikdy nekupujte. E-mailové adresy získávejte přes opt‑in formuláře na vašem webu nebo na sociálních sítích. Vždy používejte double opt-in! Ověřujte platnost e‑mailových adres a databázi udržujte čistou a aktuální. Kvalita musí vždy převažovat nad kvantitou.
Dobrá doručitelnost je nutnou podmínkou pro úspěch vašich kampaní. Závisí na mnoha faktorech, jako jsou technické nastavení, databáze kontaktů a obsah odesílaných zpráv.
Když nebudete mít vyřešenou doručitelnost e-mailových kampaní, můžete se dostat na block‑listy (seznamy podezřelých odesílatelů), budete doručovat do spam složek nebo vaše zprávy vůbec nebudou vpuštěny do schránek. Poskytovatelé e-mailingových nástrojů vás vyhodí a hackeři začnou posílat vaším jménem. Utrpí tak nejen váš obchod, ale i vaše jméno na trhu.
Proveďte si analýzu doručitelnosti. Nastavte si správně odesílací domény, SPF, DKIM a DMARC. Používejte best practices pro práci s databází. Pracujte s angažovaností adresátů. Testujte frekvenci rozesílek, testujte předměty.
GDPR je dnes v Evropě už běžně známou zkratkou. Díky němu vzniklo množství zákonů, které vám pomohou nastavit vhodné způsoby nakládání s osobními údaji. Respektování těchto postupů již mnoho let pomáhá úspěšným organizacím nastavovat vztahy se zákazníky, ale díky implementaci nařízení GDPR má už i oporu v zákoně.
Nesprávné zacházení se soukromím zákazníků může mít přísné právní důsledky a poškodit reputaci značky. Hrozí pokuty, které v extrémních případech mohou být i likvidační.
Informujte adresáty transparentně o jejich právech. Řekněte jim, jak budou jejich data použita a dejte jim možnost se odhlásit. Implementujte zákonné lhůty a určete si svého DPO (Data protection officer).
Pokud budete posílat správně, tak automaticky začnete sbírat data o adresátech. Použitím těchto dat zlepšíte cílení svých kampaní. Ty správné informace od vás se tak dostanou k těm správným lidem v ten správný čas.
Ignorování potřeb vašich zákazníků může vést k poklesu zájmu o vaši značku. Budete posílat e‑maily, ale nic se nezlepší. Opět hrozí odhlašování a označování vašich kampaní jako spam.
Používejte zákaznické průzkumy. Udělejte si RFM analýzu, která vám poskytne mnoho vhledů, které jinak nezjistíte. Můžete se z ní např. dozvědět, že většina zákazníků nakoupila jen jednou a už se nikdy nevrátila, nebo že většinu zákazníků, kteří nakoupili naposledy před více než 2 lety, můžete smazat (nebo přesouhlasit). Sbírejte data a používejte je. Testujte vhodnost obsahu pro konkrétní segmenty.
Váš zákazník vám dal svůj e-mail a to je velká věc. Dostáváte se tím k němu “do obýváku”. Vyjádřil svoji důvěru v to, že mu přinesete nějakou hodnotu. Takže se ujistěte, že mu posíláte něco, co ho skutečně zajímá.
Pokud vaše kampaně nebudou nabízet adresátům nějakou přidanou hodnotu, zákazníci přestanou vnímat vaši značku jako relevantní. Vaše zprávy se stanou otravnou rutinou a lidé se vám budou odhlašovat a označovat vás za spamery. Přinejlepším se vám propadnou mezi neaktivní příjemce, které časem budete muset smazat.
Zjišťujte zájmy svých zákazníků. Personalizujte obsah newsletterů tak, aby měl adresát pocit, že mluvíte přímo k němu. Dávejte příjemcům důvod, aby vaše zprávy otevírali.
Všechny platformy pro e-mail marketing poskytují nějakou formu reportingu. Z dobrého důvodu! 🙂 Když někam jedete, je dobré vědět, jestli stále jedete tam, kam jste se chtěli dostat…
Ignorování výsledků rozesílek je jako zavření očí při řízení auta. To raději zastavte a vystupte. Nezjistíte, jestli adresáty zajímá, co děláte. Nezjistíte, jestli máte správně nastavené technické náležitosti. Nezjistíte, když máte problém s doručitelností. Nezjistíte nic.
Vytvořte si interaktivní dashboardy, které vám poskytnou přehledné informace o výsledcích kampaní, angažovanosti uživatelů, výsledcích A/B testování a vývoji těchto výsledků v čase. Pomohou vám odhalit slabá místa vašich kampaní, sezónní trendy, úspěšné postupy a segmenty vašich zákazníků a umožní vám optimalizovat nastavení rozesílek a jejich obsah.
Děláte všechno správně a byznys pořád stagnuje? E‑mailing je velmi výkonným nástrojem, ale není samospásný. Nejlépe funguje jako součást kompletního marketingového mixu.
Pokud budete ignorovat ostatní marketingové kanály, omezujete tím svůj dosah. Může to znamenat, že vaše značka nebude zajímavá pro určitá publika. To pak může vést k nerealizovaným příležitostem a omezenému růstu.
Rozšiřte svou působnost na další kanály. Ujistěte se, že vaše komunikace napříč těmito kanály je konzistentní. Zeptejte se zákazníků, jaké kanály preferují a přizpůsobujte jim svou strategii. Dirigujte svůj on‑line marketing v reálném čase pomocí Customer Data Platform.
Váš produkt je tak špatný, že zákazníci litují svého nákupu? Tady vám nepomůže ani Chuck Norris.
Všechny části e-mail marketingu jsou důležité. Stačí dělat jednu důležitou věc špatně a celé vaše snažení může přijít vniveč. Může vám pomoci vrátit se k tužce a papíru a znovu promyslet, co přesně chcete dělat.
Vypracování kompletního klasického marketingového plánu pomůže nejen vám, ale přeneseně i vašim zaměstnancům, dodavatelům a zákazníkům, neztratit se ve stále se měnících výzvách vašeho podnikání.
Nechte si pomoci. Věcí k vyřešení je zde mnoho a většina organizací nemá dostatek vlastních prostředků, aby dokázala držet krok s neustále se měnícím světem e-mailingu.
Rádi vám pomůžeme!
Jsme specialisté na e‑mail marketing. Ozvěte se nám.
Náš e‑mailingový tým založil v roce 2014 Pavel Pola, který je jedním z předních odborníků na e‑mailový marketing. Přednáší o e‑mail marketingu na českých i zahraničních konferencích a je uznávaným expertem.