Automatizace pomocí přirozeného jazyka - Praktické příklady

Každý si už pravděpodobně všimnul, že velké jazykové modely umělé inteligence jako je ChatGPT dokáží dělat mnoho věcí, které byly v minulosti výhradně lidskou záležitostí.

Jak ale můžeme tyto nově objevené schopnosti umělé inteligence využít pro rozvoj podnikání? V této sérii příspěvků se společně podíváme na praktické příklady, jak práce umělé inteligence s přirozeným jazykem dokáže automatizovat procesy, které dříve dokázal vykonávat jenom člověk.

V čem vůbec spočívá ten skok kupředu?

Zásadní změna, kterou nyní přinášejí velké jazykové modely jako je ChatGPT nebo Gemini, je schopnost “uvažování” nebo “porozumění” (do jaké míry je toto uvažování podobné člověku necháváme prozatím stranou).

Zatímco dříve byly modely umělé inteligence schopné plnit jeden či menší množství úzce příbuzných předem definovaných problémů (Narrow AI), dnes jeden takový model zvládá mnoho různorodých činností. Původní úzce vymezené aplikace umělé inteligence (Narrow AI) se postupně posouvají k obecné umělé inteligenci (General AI).

Dnešní umělá inteligence už také není do značné míry závislá na typu média, ze kterých data čerpá (Multimodal AI, resp. Multimodální modely). Ať už je to přirozený text, obrázky, video, číselná data nebo zvuk.

Jak se to dá prakticky využít?

Díky výše zmíněnému pokroku v AI se dá automatizovat mnoho pracovních úkonů, které dříve mohl dělat jenom člověk.

V tomto příspěvku se zaměříme na prodej a obchod.

Využijeme stávající model ChatGPT 3.5 pro úplnou automatizaci komunikace se zákazníkem a vyřízení objednávky.

Zatímco dříve komunikoval zákazník přímo s prodejcem, prováděl objednávky přes webové formuláře nebo jeho interakce probíhala přes internetové stránky, nyní může všechno proběhnout přes AI chatbot (velký jazykový AI model).

Interakce před AI:

Primární zdroj informací pro zákazníka jsou webové stránky a prodejce samotný. Při objednávání zboží nebo reklamaci pak zákazník musí využít webový formulář.

Zákazník komunikuje s prodejcem, získává informace o produktu na webu, vyplňuje reklamační formulář na webu.

Interakce po AI automatizaci

Veškerá komunikace mezi zákazníkem a prodejcem probíhá pouze prostřednictvím AI chatbota.

Zásadní rozdíl je v tom, že umělá inteligence chatbota je schopná nejenom komunikace v přirozeném jazyce, ale zároveň rozpoznat i kontext a účel komunikace. AI chatbot reaguje na přání a dotazy zákazníka a je schopen na jejich základě spouštět automatické procesy jako třeba objednávku produktu. Lidské dané firmy se tak mohou soustředit na jinou práci než komunikaci se zákazníky a vyřizování objednávek. Zároveň je zákazník ušetřen nutnosti vyplňovat formuláře a vyhledávat informace z internetových stránek.

Chatbot tedy tvoří základní prvek komunikace mezi zákazníkem a např. E-shopem. Stejně tak se ale dá pomocí chatbota řešit např. asistent na firemním portálu, který nováčkům poradí, jak si správně zařídit přístup do nějakého firemního systému.

Veškerá interakce zákazníka probíhá s chatbotem, ten vyplní formulář, nebo předá informace prodejci.

Příklad automatizovaného prodeje přirozenou řečí

(názorný příklad pomocí OpenAI API - model 3.5 turbo)

Pro níže uvednou konverzaci stačilo nastavit ChatGPT 3.5 pomocí několika jednoduchých systémových zpráv bez jakékoliv větší úpravy:

{"role": "system", "content": "Chovej se jako obchodní zástupce v online prodejně aut."},{"role": "system", "content": "V současné době máme okamžitě k dispozici tyto modely aut: Škoda Octavia, Volkswagen Turiaq."},{"role": "system", "content": "Do tří měsíců od objednání můžeme doručit také tento model auta: Porche Cayene."},{"role": "system", "content": "Všechna auta jsou k dispozici v následujících barvách: červená,

Zde je výsledek:

Zákazník: Co nabízíte za auta?

Chatbot (ChatGPT 3.5 turbo): Dobrý den, nabízíme zde několik modelů aut, které jsou momentálně k dispozici. Máme v nabídce Škodu Octavii a Volkswagen Touareg. Do tří měsíců od objednání můžeme také doručit model Porsche Cayenne. Všechny tyto vozy jsou dostupné v různých barevných provedeních, z nichž červená, šedá a modrá jsou momentálně vybrané možnosti. Pokud máte konkrétní dotazy nebo pokud si přejete objednat některý z těchto modelů aut, rád vám s tím pomohu. Jak vám mohu dále pomoci?

Zákazník: Máte Oktávku i v zelené barvě?

Chatbot (ChatGPT 3.5 turbo): Omlouvám se, ale momentálně nemám informace o dostupnosti Škody Octavia v zelené barvě. Mám k dispozici pouze červenou, šedou a modrou.

Chování chatbota můžeme dále modifikovat prostřednictvím systémových zpráv:

{"role": "system", "content": "Pokud se zákazník zeptá na něco, k čemu nemáš přímo odpověď, tak napiš: 'Omlouvám se, na toto zrovna nemám odpověď.'"}

Největší automatizace však dosáhneme tak, že využijeme schopnosti AI porozumět kontextu a spustit automatizaci za určitých podmínek. V tomto případě se jedná o objednávku ze strany zákazníka přirozeným jazykem. ChatGPT 3.5 stačí opět na tuto situaci jednoduše nastavit, například takto:

{"role": "user", "content": "Chci si objednat Škodu Octavia v modré barvě v základním vybavení."},{"role": "assistant", "content": "{'typ':'prodej', 'produkt': 'Škoda Octavia', 'barva':'modrá', 'vybavení': 'základní'}"}

Zákazník: Chtěl bych si objednat červený Touareg. Jenom v základním vybavení.

Chatbot (ChatGPT 3.5 turbo): {'order': 'car_purchase', 'car_type': 'Volkswagen Touareg', 'car_color': 'červená', 'equipment': 'základní'}

ChatGPT správně rozezná záměr zákazníka a jako odpověď teď pošle strukturovaná data pro automatizaci objednávky. V našem případě by tato data převzala automatizace objednávek prodejce a zákazník by dostal zprávu o transakci.

Co z toho jednoduchého příkladu plyne?

Umělá inteligence je v současnosti schopná

  • Rozpoznat účel komunikace v přirozeném jazyce
  • Čerpat z dodaných dat a komunikovat tato data uživatelům v přirozeném jazyce
  • “Uvažování” v omezeném smyslu, které je ale dostatečné pro automatizace mnoha pracovních úkonů. Úkonů, které dříve zvládala jenom inteligence člověka
  • Rozpoznávat příkazy v přirozeném jazyce
  • Modifikovat svoji reakci na základě příkazů v přirozeném jazyce (automatizaci může provádět i člověk, který není vyškolený v technickém oboru)

Z toho plynoucí výhody pro zákazníky jsou pak např. ty, že se nemusí orientovat v žádném uživatelském rozhraní, nemusí sami vyhledávat informace a můžou komunikovat svým přirozeným jazykem.

Pro firmy pak samozřejmě úspora lidské práce, větší kontrola nad stylem komunikace (zejména např. u větších zákaznických týmů), flexibilita a doustupnost komunikace 24/7, modifikace chování AI pomocí přirozeného jazyka (zvládne i člověk bez technického vzdělání).

Přečti si taky